Į viršų

Kaip socialiniai tinklai veikia psichikos sveikatą?

Tinklalaidės autorius: Lukas Keraitis

Akimirką prieš imant nuobodžiauti ranka pati nuslysta į kišenę. Pirštas nubėga bemaž kilometrą. Įkėlus įrašą, neramu. Ech – tokiu metu jau seniai turėjau miegoti.

Socialiniuose tinkluose praleidžiame daug (ir vis daugiau) savo laiko. Kol vieniems ten pavyksta pasisemti įkvėpimo, rasti palaikymo ir draugijos, kitus kamuoja nerimas, FOMO (baimė kažką praleisti, angl. – fear of missing out) ar vienišumas.

Kodėl socialiniai tinklai taip įtraukia? Kaip jie geba paveikti mūsų emocijas ir požiūrį į realybę? Kada tai tampa problema ir kaip apie tai pasikalbėti..?

Tinklalaidėje minimas grafikas

Epizodo vedėjas Lukas Keraitis
Epizodo pašnekovas psichoterapeutas Dainius Jakučionis
Iliustracijos autorė Rugilė Merkevičiūtė
Garso inžinierė Kata Bitowt
Epizode minėti tyrimai ir šaltiniai: 1, 2.

Nebegėda.lt- viskas apie kūną, seksą ir santykius.

Komentarai (13)

  • Avatar

    Vaiva

    Labai jaukūs kalbančiųjų balsai, todėl buvo labai lengva klausytis tinklalaidės. Perklausiau net du kartus. 🙂
    Ir kas liūdniausia, kad (turiu pripažinti) dažnu gyvenimo atveju – bėgant nuo nejaukių situacijų, laukimo, minčių ar emocijų, tikrai griebdavausi telefono. Toks jausmas, kad kiekvieną kartą, kai susidurdavau akistatoje su savimi – socialiniai tinklai tapdavo kaip alternatyva problemų sprendimui. Kam spręsti esamas problemas, jei gali pasižiūrėti nuotraukas, kas kur šią vasarą atostogavo?
    Tik „išsivaliusi“ savo socialinius tinklus, t.y. atsisakiusi visų reklaminių puslapių, instagramo žvaigždučių, kurios kelia tik nuotraukas ką valgo ar kaip perka naujus batelius, ištrynusi kontaktuose žmones, su kuriais kažkada gyvenime buvom susitikę kartą ar du ir dabar nebepalaikome visiškai jokio ryšio – pajaučiau palengvėjimą. Mano socialiniai tinklai – mane įkvėpia ir motyvuoja. Juose liko mano pomėgiai, žmonės, kurie man patinka ir kurių veikla aš domiuosi, puslapiai, kurie dalinasi naudinga informacija, kelionių kryptimis, renginiais ir pan. Savo „skrolinimą“ paverčau įdomiu, o ne beprasmiu. 🙂
    O ir šiaip – kai pašalini iš draugų ~200 žmonių, „atlaikini“ ~1500 psl, tai ir srautas, kurį reikia „praskrolinti“ gerokai sutrumpėja. Pastaruoju metu turiu daug daugiau laiko sau ir savo pomėgiams. 🙂

    reply
    • Avatar

      Lukas K

      labai ačiū! visiška tiesa, galima kokybiškai išsivalyti, ypatingai facebook’ą – verta ‘pahaidinti’ viską kas nepatinka kelias dienas, iškart geresnis turinys.

      reply
  • Avatar

    Eli

    Labai smagiai susiklausė šis itin aktualus podcast’as. Man kyla klausimų ir norisi konkretesnių atsakymų (jeigu kada planuojate ir toliau gvildenti šią temą), nes tai jau kurkas rimtesnė ir gilesnė tema. Labai asmeninė, lyg mūsų dar vienas “aš”, įsitaisęs delne. Pavyzdžiui, klausimas: kaip padėti atsimerkti žmogui, kuris nuolat “įlindęs” į soc. tinklus. Norisi daugiau apie tai padiskutuot. O gal net ir perkelt tai į kitą lygį- naujais projektais ir iniciatyvom, iššūkiais ir diskusijom. Šiek tiek sugėdinti ir padėti GYVENTI. Pakelti akis ir pamatyti artimuosius, gamtą, pabendrauti ir paklausti. O paklausus ir išklausyti. Baugu, pagalvojus apie 2060m. paskutines valandas skaičiuojantiems senoliams užduodamą klausimą: ką darytumėte kitaip? Dabar visi sako: rizikuočiau/ daryčiau / mėginčiau. Tikiu, kad po 40metų visi sakys: o, kad kasnors būtų sunaikinęs tuos velnio neštus telefonus su visais soc. tinklais.. tiek laiko iššvaistyta. O kam? Net nežinau. Taigi, ši tema labai aktuali, norėtųsi apie ją pakalbėti daugiau. Pati labai domiuosi, nes mano pačios vaikinas užmiega su tel rankoje, pabudęs visu pirma griebiasi tel., vonioje- su tel., kelyje- taip pat. Valgant.. kalbantis 80% pokalbių nutrūksta dėl notification’ų. Vienas ir didelis “distraction” normaliam gyvenimui. Jis bėdos nemato. Tuo tarpu aš vis rečiau matau jo pakeltas akis. Tema be galo be krašto, priklausomybė soc.tinklams is a “real shit”

    reply
    • Avatar

      Lukas K

      Dainius trumpai papasakojo, kaip apie tai kalbėti su patiriančiu problemą. „Sugėdinti“ kažin ar gera idėja.
      Kaip mažinti prie telefono praleistą laiką patarimų internete gana gausu, man atrodo geriausi: riboti laiką (pvz. nenaudoju iki pietų ir nuo 20 val., max 1 val per parą), išsijungti VISUS notifications, riboti prieigą prie laiką švaistančių programėlių.

      Kokius klausimus šia tema dar turėtume panagrinėti?

      reply
  • Avatar

    Monika

    Ačiū už pirmą podkastą! Man labai patiko. Malonus balsas, tinkamas temos pateikimas, kaip tik reikiamas kiekis kalbų, nenustelviant pasikviesto pašnekovo. Ačiū ir tikiuosi išgirsti daugiau Luko laidų.

    reply
    • Avatar

      Lukas K

      labai ačiū, labai smagu girdėti! bus ir daugiau

      reply
  • Avatar

    liuka.

    Sveiki,

    Ačiū už šią laidą – labai patiko 🙂

    labai malonu klausyti ir suvokti viso to mąstą. ypač patiko pastaba, kad kartais paimame telefonus bendraudami su kitais ir tik po to suvoki, kad dar vyksta gyvas pokalbis, o tu jau instagrame…
    šiaip pati jaučiu, kad reikia riboti visa tai (net nesaukau soc tinklu, nes esu priklausoma nuo žinių ir net nuo kortų žaidimu telefone)
    turiu keletą taisyklių, kurios gal padės ir jums jei žinoma to reikia.
    1. važiuojant autobusu ar troleibusu dairytis per langus ar stebėti žmones – tikrai daug nauju dalykų atrasit, daugiau nei ant „sienos“
    2. bendraujant gyvai su žmonėmis jokių „like“ chekinimu 😀
    3. prieš miegą max 10min telefono. o geriausia išvis nereikia jo. stengiuosi tik žadintuvus užsistatyti.
    ir kažkaip tada ir tie soc tiklai įdomesni pasirodo, kai juos rečiau lankai 😀

    reply
    • Avatar

      Lukas K

      labai ačiū už komentarą ir savo patarimus – man atrodo visi turėtume dažniau jais dalintis. Negalim laukti, kol visus technologijų iškeltus iššūkius išspręs ‘specialistai’ – galim patys dalintis žiniomis ir tuo, kas kam veikti. Nes iššūkiai labai greitai keičiasi.

      Visos trys taisyklės aktualios. Bendraudamas su žmonėmis stengiuosi išvis neliesti telefono. Ir vertėtų prieš miegą bent valandą nenaudoti – tuomet miegas geresnis. Čia asmeninė patirtis 🙂

      reply
  • Avatar

    Viva

    Labai smarkiai veikia. Iš komentarų ir nuotraukų visi mato kurie gražūs, kurie ne ir susidaro stereotipus. Ir ypač visokie influenceriai. Susiranda pilna sekėjų ir manipuliuoja Kalbėdami apie tai kaip reikia gyventi, ką pirkti… NeklausiaU podkesto ir nieko čia neskaičiau. Tokia pirminė nuomonė mano. Bet paklausysiu, gal aš neteisingai galvoju.

    reply
  • Avatar

    Justina

    Lukai, tave girdžiu pirmą kartą (deja), bet tavo balsas yra kažkas wow, o ir parinkta tema labai aktuali, todėl klausytis buvo labai malonu ir naudinga.
    Sėkmės tau!

    reply
    • Avatar

      Lukas K

      Labai ačiū, Justina! Kadangi balsą girdi, stengiuosi jį ‘šlifuoti’, tobulinti ir palaikyti. Jei paklausytum pirmųjų laidų… Man labai svarbu, kad laida būtų ne tik įdomi, bet ir naudinga. Džiaugiuosi!

      reply
  • Avatar

    Saulius

    Viskas super, labai idomi tema, ačiū jums. Bet šektiek garso truksta, mieste vaikštant gana prastai girdisi įrašas.

    reply

Komentuok