Į viršų

Kaip padėti sau per PMS?

Nuotraukos autorius Donatas Zazirskas

Jeigu reikėtų priešmenstruacinį sindromą (PMS) apibūdinti poetiškai, tai jis būtų kaip ruduo: krenta lapai, žvarbus vėjas verčia susisiausti paltus, vis labiau masina nutūpti namuose su karšta arbata ir Netflixu. Taigi per PMS’ą pagrindiniai hormonai estrogenas ir progesteronas nukrenta žemyn, dėl to galite jausti nuovargį, liūdesį, erzulį.

PMS yra tas laikas tarp ovuliacijos ir kraujavimo dienų. Kiekvienai jis gali pasireikšti skirtingu metu ir skirtingais būdais, tačiau tikriausiai daugeliui iš mūsų atpažįstamas yra tas jausmas, kai galvoji, kas čia negerai su mano gyvenimu, galbūt reiktų viską mesti ir viską keisti, jautiesi kaip visiška nevykėlė, o po kelių dienų, prasidėjus mėnesinėms, supranti, kad tai buvo viso labo PMS. Dar vienas.

Tam, kad būtų mažiau staigmenų ir žinotume, kaip geriausia sau padėti skirtingu ciklo metu, labai rekomenduoju sekti savo ciklą. Tam yra skirtos programėlės: FLO arba CLUE.

Kai suprasite, kas su jumis vyksta ir pastebėsite būsenų dėsningumą, žinosite, kaip sau padėti ir palengvinti sunkius pojūčius.

PMS dažniausiai ištinka 20 ar 21 ciklo dieną, jeigu kalbame apie 28 dienų ciklą. (Man PMS, pavyzdžiui, būna du kartus: iškart po ovuliacijos ir porą dienų prieš mėnesines). Moterų sveikatos specialistė ir dula Maisie Hill savo knygoje apie menstruacijas „Period power“ įvardija tokius PMS simptomus:

• energijos sumažėjimas, nebesi tokia aktyvi kaip prieš ovuliaciją;
• jautiesi užsidariusi ir atsiskyrusi;
• esi jautresnė kritikai, taip pat esi labai kritiška sau. Viskas, ką matai, yra klaidos ir tai, ką reikėtų pakeisti;
• tampi kategoriškesnė ir nori susikoncentruoti į tai, kas tau svarbu. Praėjusią savaitę tu buvai laiminga lankydama savo tolimas gimines ar palaikydama savo vaiką jo plaukimo treniruotėje, bet dabar jauti didžiulę būtinybę nuveikti kažką dėl savęs: ar tai būtų poilsis, pasimėgavimas kava ar filmas, kurio niekas, išskyrus tave, nenori žiūrėti;
• tavo libido išnyksta kartu su makšties lubrikacija.

Maisie rašo, nors kai kurios moterys, atvykusios į savo ciklo rudens metą, jausis kuo puikiausiai, tačiau dažniausiai PMS yra laikas, kai mes sugriūvam, mūsų energija ir pozityvumas išnyksta, mums sunku suvokti savo emocijas ir, žinoma, užklumpa ne ką malonesnė fizinė dalis: maudžiančios krūtys/patinimas/sutrikęs virškinimas/galvos skausmai.

Labai svarbu nesipriešinti natūraliam savo kūno ciklui, įsiklausyti į kūno pojūčius ir leisti sau tame būti. Jeigu per PMS bandysite lėkti kaip prieš tai buvusiose ciklo dalyse, galite perdegti.

Taip pat nereikia nuvertinti visko, ką atneša mums PMS, nes tie klausimai ar jausmai, kurie taip stipriai iškyla jo metu, tikriausiai buvo mūsų gyvenime bei mintyse ir kitose ciklo dalyse, tačiau mes jų negalėjome pajusti taip aštriai. Dėl to per PMS rekomenduojama:

• skirti laiko sau, užsirašyti mintis ir klausimus;
• patyrinėti tai, kokioje situacijoje šiuo metu esate savo gyvenime: kas jūsų netenkina, ką galima būtų keisti;
• puikus metas tvarkymuisi, valymui, organizavimui;
• tinkamas metas nubrėžti ribas, pasakyti „ne“ tiems, kuriems norite tai pasakyti, arba tiesiog visiškai be jokios gėdos ir atsiprašinėjimų pasirūpinti savimi.

SVEIKI ĮPROČIAI

Per PMS kartu su estrogenu žemyn nusirita ir serotoninas, tokiu būdu nusinešdami velniop ir gerą nuotaiką, bet pakeldami apetitą. Čipsai su ledais, ane? Šokoladas su pyragu, užsigeriant sultimis? Grietinėėėėlėėė. Kartais per PMS šie produktai atrodo pati geriausia idėja. Tačiau nėra. Per PMS turime būti ypatingai budrios ir sutelkti visas vidines pajėgas tam, kad valgytume reguliariai ir sveikai. Be to, svarbu vartoti baltymų ir sveikų riebalų turinčio maisto. Taip pat reikėtų susiturėti nuo kofeino, visų tų greitų angliavandenių, kurių labiausiai norisi per PMS, ir cukringų saldumynų.

Savo parduotuvėje turime dalykų kaip tik šioms dienoms ir šiam reikalui. Tai puikios FEMNA arbatos bei aliejukas, galintys palengvinti PMS simptomus:

Taip pat per PMS labai svarbu pasirinkti jums tinkamą judėjimo būdą: plaukimas, joga, tingus pasivaikščiojimas gamtoje ar lengva mankšta padės nuraminti šėlstančias emocijas, atpalaiduos raumenis ir pakels ūpą.

Vedu radijo laidą „Pasimatymai” per Žinių radiją, vaidinu O.Koršunovo spektaklyje „Kankinys”, visai neseniai išleidau savo pirmąją knygą „Vyvenimas”. O dabar visa galva panėriau į kūno, sekso ir santykių temas – šiuo metu man tai užvis įdomiausia.

Komentuok