Kaip išmokstama bejėgiškumo?

Niekada neišlaikysiu automobilio teisių. Manęs neįmanoma mylėti. Su mama niekad nebūsime artimi. Niekaip nerasiu sau tinkamo darbo – juk tiek kartų bandžiau.

Visi kartais pasijaučiame bejėgiai. Tačiau kol vieni atranda savyje jėgų stengtis pakeisti padėtį, kiti nuleidžia rankas. Kaip atsiduriama būsenoje, kai keisti nepalankią padėtį atrodo beprasmiška? Kaip išmokstama bėjėgiškumo?

Keli epizodo pašnekovo, psichologo ir Depresijos gydymo centro įkūrėjo Antano Mockaus patarimai ką daryti, kai jautiesi bejėgis ar bejėgė:

  1. Atpažinkite išmoktą bejėgiškumą, kuris dažnai susijęs su mūsų giluminėmis neigiamomis nuostatomis apie save, apie pasaulį ir kitus. Pagrindiniai požymiai: nuolatinis savęs nuvertinimas, labai menkas noras ko nors siekti, nuveikti, stinga atkaklumo ir nuoseklumo, planavimo siekiant tikslo; atsiriboja nuo kitų pagalbos, vylimasis, kad problemos išsispręs savaime, nes jos atrodo pernelyg didelės ir neįveikiamos. „aš tai tikrai negaliu”, „tai ne man”, 2tai neįmanoma”, „esu pernelyg kvailas, negabus”, „aš žinau, kad man nepasiseks”, “man niekada nesisekė”, yra dažni palydovai. Nesėkmes norisi aiškinti vien savo nesugebėjimu, nevykėliškumu.
  2. Mokykitės spręsti problemas. Problemų sprendimas – įgūdis, kurio galima išmokti. 1. Apibrėžkite problemą, ją įvardinkite. 2. Susirašykite visus galimus sprendimo būdus (visos idėjos tinkamos ir nevertinamos) . 3. Kiekvieną būdą apsvarstykite ir įvertinkite 4. Prisiimkite sprendimą – išsirinkite problemos sprendimo būdą. 5. Prisiimkite atsakomybę už sprendimo įgyvendinimą – susirašykite veiksmų planą su aiškiai įvardintais (skaičiai, datos, kilogramai) mažais pasiekimais. 6. Nepasiduokite.
  3. Mokykitės planuoti savo veiklą. Planavimo išmokstama. Šia tema literatūros ir interneto šaltinių tikrai netrūksta. Susirašykite sąrašą ką turėtumėte nuveikti ir pažymėkite darbus pagal svarbą. Dieną verta pradėti nuo svarbiausio ir skubiausio darbo. Tai ką turite padaryti būtinai įrašykite į savo kalendorių (taip, laikas jį turėti) – kokią dieną, kokią valandą ir kiek maždaug laiko skirsite užduočiai, kurią reikia atlikti.
  4. Pradėkite nuo mažesnių tikslų. Labai svarbu patirti sėkmę, mažas pergales. Sėkmės patyrimas jums suteiks daugiau pasitikėjimo, jausmo „aš galiu” ir įkvėps imtis didesnių ir sudėtingesnių tikslų.
  5. Nelikite vieni, pasikalbėkite su artimaisiais, klauskite ir mokykitės iš jų. Kaip jie įveikia problemas, kaip planuoja laiką, kaip jie suvaldo savo baimę, nerimą, atlieka nemalonias užduotis? Jei visgi jaučiate, kad jūsų problema gili ir pastangos neduoda vaisių, kreipkitės pagalbos į psichologą ar psichoterapeutą.
  6. Pažinkite savo emocijų ir jausmų pasaulį. Mokykitės valdyti savo emocijas. Šia tema yra nemažai populiarios psichologijos knygų. Gali būti naudinga sužinoti daugiau apie relaksacijos technikas (pvz., autogeninė treniruotė, progresyvi raumenų relaksacija), dėmesingo įsisąmoninimo (angl. mindfulness) praktikas.

P.S. – everything is figureoutable!

Epizodo vedėjas Lukas Keraitis
Epizodo pašnekovas Antanas Mockus
Garso inžinierė Kata Bitowt
Muzikos autorius Martynas Gailius
Iliustracijos autorė Ugnė Unguraitytė

Jums taip pat patiks: Kaip nustoti lygintis su kitais?

Siekiu suprasti – ir pasidalinti su kitais. Sujaudina sklandus argumentas, paperka faktais paremta patirtis. Apie technologijas, mokslo naujoves ir interneto pasaulį komunikuoju Žinių radijo laidoje „Skaitmeniniai Horizontai“, LRT Plius „Mokslo sriuba“, 15min.lt „Technotronika" ir, žinoma, Sulčių tinklalaidėje.

Komentarai (1)

  • Avatar

    Feedback

    Paviršutiniški klausimai iš to kuris ėmė interviu, norėtusi iš jo jautresnio požiūrio į šią gilią ir sudėtingą problemą, o ne paviršutiniško paniekinimo ir pasityčiojimo.

    reply

Komentuok